
Supervisie & leertherapie
Voor de mensen die de opleiding tot systeemtherapeut of systeemtherapeutisch werker volgen, ben ik erkend supervisor en leertherapeut voor de NVRG (Nederlandse Vereniging voor Relatie- en gezinstherapie) en ben ik erkend supervisor voor de SKJ (Stichting Kwaliteitsregister Jeugd).
"Supervisie is niet leren hoe het moet, maar ontdekken wat van jou is in wat je doet"
Tijdens supervisie staat jouw functioneren binnen je eigen werksituatie centraal. Supervisie richt zich zowel op persoonlijke als professionele groei en kan zowel individueel als in groepsverband plaatsvinden.
Ik ben een breed opgeleide systeemtherapeut en heb nog steeds een brede belangstelling voor de verschillende systeemtheoretische perspectieven. Echter, het narratieve perspectief is wel goed vertegenwoordigd. Daarin ben ik gecharmeerd van het zoeken naar welke betekenis een gebeurtenis krijgt of heeft gekregen binnen de context waarin die specifieke gebeurtenis heeft plaatsgevonden.
Ik hoop dat supervisanten bij mij uitgedaagd zullen worden om, binnen een veilige context, middels verschillende technieken zichzelf als systeemtherapeut of systeemtherapeutische medewerker te mogen ontdekken.
Supervisie kan of individueel of in groepsverband plaatsvinden.

Intervisie is een belangrijk onderdeel van het werken als professional. Het is heerlijk om deel uit te maken van een team dat goed weet samen te werken. Maar steeds vaker hoor ik dat het werken als hulpverlener/ behandelaar in een team als complexer wordt ervaren. Dit kan allerlei redenen hebben zoals het ervaren van te hoge werkdruk, complexere vraagstukken van cliënten of bijvoorbeeld veranderingen in de organisatie. En dit alles kan van invloed zijn op de samenwerking.
Systemische Intervisie kan zowel voor de hulpverlener/ behandelaar als voor de cliënt het verloop van een hulpverlenings- therapeutisch proces een (andere) wending geven.
Op consultbasis kan ik bij een teamvergadering aanwezig zijn om systemische intervisie te bieden. Om zo team-vraagstukken, of vastgelopen teams, middels systeemgerichte vragen en interventies andere, hernieuwde inzichten te geven. Zodat er weer meer verbinding ontstaat binnen het team en het (multidisciplinair) samenwerken weer bijdraagt aan een gezamenlijk resultaat, gevoed door een optimale afstemming tussen de eigen kwaliteiten en belangen, alsmede die van de ander.
Systemische (team) intervisie
